Informasjon om teoriprøven

Informasjon om teoriprøven

Det er ingenting i veien for at du kan starte med kjøretimer før du har bestått teoriprøven. Allikevel er det er en fordel for deg, spesielt i kjøretimene på trinn 3, at du har kunnskap om trafikkregler og skilt. Derfor anbefaler vi deg å begynne å jobbe med teorien så tidlig som mulig, og ta teoriprøven når du kan. Du må ha fylt 16 år for å ta teoriprøven for klasse AM og 17,5 år for klasse B.

Før du kan ta teoriprøven må du å søke om førerkort. Dette gjør du enklest ved å logge deg inn på Din side på www.vegvesen.no under menyvalget Førerkort. Her finner du også timebestilling for teoriprøve.

Dersom du ikke består teoriprøven må du vente 14 dager før du kan prøve på nytt, og du må betale nytt teoriprøvegebyr. Derfor anbefaler vi deg å forberede deg godt og ikke kaste bort penger på gjentatte teoriprøver. Hos oss får du kjøpt lærebøker i de førerkortklassene vi underviser i.

Et annet nyttig hjelpemiddel er appen eller nettsiden www.teoritentamen.no, som er en seriøs tjeneste vi anbefaler deg å bruke. Her får du tilgang til teoriprøver og skiltprøver hvor du kan lese oppgavene eller høre dem opplest, og digitale teorikurs hvor du kan lese teksten eller høre den opplest, sammen med bilder, animasjoner og film. Her får du også tilgang til lærebøker som lydbok.